Komunikacja na kursie e-learningowym

Grafika poglądowa
2025.03.31
Autor
Monika Galbarczyk, Aleksandra Tokarska-Trzaskowska
Kategoria
Artykuły

W drugim artykule z serii Projektowanie kursów e-learningowych piszemy o metodach skutecznej komunikacji online między wykładowcą a studentami. Przedstawiamy także konkretne narzędzia platformy Kampus, które ułatwiają komunikację oraz umożliwiają lepszą organizację pracy na kursie e-learningowym. 

Artykuł przedstawia:

  • znaczenie efektywnej komunikacji w nauczaniu zdalnym,
  • dobre praktyki komunikacyjne na kursach e-learningowych,
  • narzędzia do komunikacji oferowane na platformie Kampus: forum Ogłoszenia dla nauczyciela, forum dla studentów, komunikator wewnętrzny, komunikaty systemowe.

 

Rola komunikacji na kursie e-learningowym
 

Zamieszczanie materiałów dydaktycznych i aktywności utrwalających lub sprawdzających wiedzę to ważny, ale nie jedyny aspekt prowadzenia kursu e-learningowego. Istotnym elementem jest też sprawna, obustronna komunikacja między wykładowcą a studentami. Dlaczego standardy i metody wymiany informacji są tak istotne w nauczaniu zdalnym?

Dobre praktyki komunikacyjne:

  • wspierają proces uczenia się, 
  • zwiększają zaangażowanie studentów, 
  • ułatwiają organizację kursu. 

Dzięki odpowiednim narzędziom można skutecznie zarządzać przepływem informacji i reagować na potrzeby uczestników kursu w czasie rzeczywistym.

Komunikacja w kursach e-learningowych pełni także funkcję integracyjną. Tworzy przestrzeń do wymiany doświadczeń, rozwiązywania problemów oraz nawiązywania interakcji zarówno między studentami, jak i studentami a wykładowcą. Jest to kluczowy element, który pozwala studentom czuć się częścią aktywnej społeczności edukacyjnej, mimo że nauka odbywa się w środowisku zdalnym.
 

Dobre praktyki komunikacyjne

Dobre praktyki komunikacyjne powinny uwzględniać regularność oraz przejrzystość przekazywanych informacji. Stały kontakt wykładowcy ze studentami zapewnia im niezbędne wsparcie i pozwala rozwiać ewentualne wątpliwości. Dobrym pomysłem jest więc korzystanie z różnorodnych kanałów komunikacji (takich jak forum ogłoszeniowe czy komunikator wewnętrzny), które pozwalają na lepsze dopasowanie formy komunikatu do jego treści. Ważne jest także personalizowanie komunikacji – zwracanie się bezpośrednio do studentów lub grup, co zwiększa ich zaangażowanie i poczucie obecności wykładowcy.

Doskonałą praktyką jest również stosowanie zasad „często i krótko” – zamiast długich i rzadkich wiadomości lepiej przesyłać częstsze, zwięzłe komunikaty, zwłaszcza dotyczące kluczowych działań na kursie. Ułatwia to odbiór informacji i minimalizuje ryzyko ich przeoczenia. Warto również jasno określać oczekiwania wobec studentów, np. w podsumowaniach zajęć lub przypomnieniach o zadaniach, co pomaga im skutecznie zarządzać własnym procesem uczenia się.
 

Komunikacja na platformie Kampus

Jak wprowadzić w życie wymienione wyżej zasady? Platforma Kampus oferuje kilka narzędzi przydatnych w przekazywaniu i przechowywaniu informacji dotyczących zarówno kwestii merytorycznych, jak i organizacyjnych.

Forum Ogłoszenia 

Forum Ogłoszenia to jedyny, stały, nieusuwalny (choć można go ukryć) i nieoceniany element kursu, pełniący rolę tablicy ogłoszeń. Forum to jest zarządzane przez nauczyciela, który zamieszcza w nim posty z informacjami dla studentów. Każdy nowy post można edytować przez 15 minut od pierwszego umieszczenia go na forum. Po tym czasie wiadomość zostanie wysłana do studentów; co więcej, trafi do ich mailowych skrzynek odbiorczych.

Z forum Ogłoszenia można także wysyłać wiadomości do grup zadaniowych (nie USOSowych), jeżeli na kursie został wprowadzony podział na grupy.

Dodatkowo, posty mogą być wyświetlane w prawym menu kursu (wysuwana szuflada bloków). Wystarczy dodać w nim blok Najnowsze ogłoszenia.

Najnowsze ogłoszenia 

Blok Najnowsze ogłoszenia

W forum Ogłoszenia studenci nie mają możliwości zamieszczania postów, ani odpowiadania na posty zawieszone przez nauczyciela. 

WSKAZÓWKA 1

  • Systematyczna komunikacja za pomocą forum Ogłoszenia, np. po każdych zajęciach, daje studentom poczucie obecności nauczyciela również w przestrzeni wirtualnej.
  • Każdy post umieszczany na forum Ogłoszenia powinien mieć unikalny tytuł, tak aby można było sprawdzić, czy lub kiedy wiadomość o konkretnej treści została wysłana do studentów.
  • Warto jest każdorazowo po zajęciach przesłać studentom podsumowanie działań i/lub przypomnienie o terminie wykonania zadania domowego/projektowego/grupowego itd.
  • Lepiej jest wysyłać częściej wiadomości krótsze niż rzadziej wiadomości dłuższe. Działa tu zasada początku i końca: im dłuższa wiadomość, tym mniej szans, że zostanie przeczytana w całości.

grafika poglądowa - żarówkaWSKAZÓWKA 2

Aby w forum Ogłoszenia dodać post dla wybranej grupy zadaniowej:

  • stwórz w kursie grupy i dodaj do nich studentów
  • kliknij w tytuł forum
  • z rozwijanej listy wybierz grupę, do której chcesz wysłać wiadomość
  • kliknij Dodaj nowy temat dyskusji
  • napisz post i kliknij Wyślij wpis na forum.
     

zdjęcie wstawiania nowego wpisu na platformie Kampus

Wstawianie nowego wpisu na forum na platformie Kampus.

grafika poglądowa - żarówkaWSKAZÓWKA 3

Aby w prawym menu dodać blok Najnowsze ogłoszenia:

  • włącz tryb edycji
  • otwórz szufladę bloków po lewej stronie ekranu    
  • kliknij Dodaj blok
  • wybierz z listy Najnowsze ogłoszenia.

zrzut ekranu - wyświetlanie postów w prawym menu kursu

Wyświetlanie postów w prawym menu kursu

Forum dla studentów

Chcąc umożliwić studentom komunikowanie się z nauczycielem i pozostałymi uczestnikami kursu, należy dodać do kursu aktywność FORUM i nadać jej odpowiedni tytuł, np. „Pytania do wykładowcy”; „Pytania do prowadzącego”; „Forum studenckie” itp. W takim forum zarówno studenci, jak i nauczyciel będą mogli zamieszczać posty oraz na nie odpowiadać. Zasubskrybowanie forum sprawi, że posty będą przesyłane na skrzynkę mailową subskrybentów.

grafika poglądowa - żarówkaWSKAZÓWKA 4

Jeżeli chcesz zasubskrybować forum studenckie:

  • kliknij w jego tytuł
  • kliknij w przycisk „Zapisz się na to forum”. 

Od tej pory będziesz otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na swoją skrzynkę mailową, bez potrzeby sprawdzania, czy na forum pojawiły się nowe posty.

Przydatne informacje o użytkowaniu aktywności FORUM znajdziesz w Niezbędniku Nauczyciela.

Komunikator wewnętrzny

Komunikację na kursie znacznie przyspiesza korzystanie z wewnętrznego komunikatora platformy Kampus. Znajduje się on w prawym górnym rogu ekranu, obok zdjęcia profilowego użytkownika (ikona dymku).

Ikona komunikatora

Po kliknięciu na ikonę dymku, można wyszukać nazwisko odbiorcy, wpisując je w aktywne okno Szukaj i akceptując wybór kliknięciem Enter - pojawi się kontakt z pełną nazwą użytkownika.

Wyszukiwarka użytkowników

Po kliknięciu w nazwę użytkownika, u dołu strony będzie można wpisać wiadomość w oknie komunikatu, a następnie wysłać ją poprzez kliknięcie na strzałkę po prawej stronie okna komunikatu.

Okienko komunikatora - napisz wiadomość

Wiadomość trafi do mailowej skrzynki odbiorczej użytkownika i jednocześnie zostanie przyporządkowana do kategorii wiadomości prywatnych.

Jeżeli na kursie jest wprowadzony podział na grupy zadaniowe, komunikator umożliwi wysłanie wiadomości do wskazanej grupy.

grafika poglądowa - żarówkaWSKAZÓWKA 5

Zanim skorzystasz z komunikatora, przygotuj wiadomość w pełnym brzmieniu, aby uniknąć wysłania kilku osobnych wiadomości. Wklej całą treść do okna komunikatu i wyślij. Użytkownik otrzyma wówczas jeden mail.

Sposoby wykorzystania komunikatora na platformie Kampus

Sposoby wykorzystania komunikatora na platformie Kampus

Komunikaty systemowe

Komunikaty systemowe są wyświetlane pod tytułami wielu zasobów i aktywności, jeżeli są w tych elementach ustawione daty dostępności lub inne warunki.

Przykłady komunikatów systemowych na platformie Kampus

Przykłady komunikatów systemowych na platformie Kampus

grafika poglądowa - żarówkaWSKAZÓWKA 6

Warunki dostępności dla wybranej aktywności możesz ustawić, określając terminy dostępności w zakładce Ustawienia (w zależności od typu aktywności będzie to „Czas”, „Dostęp”, „Dostępność”), lub korzystając z opcji „Ogranicz dostęp”.

UWAGA: Zanim skorzystasz z powyższych ustawień, zapoznaj się dokładnie z ich funkcjonowaniem (wyjaśnienia znajdują się w Niezbędniku Nauczyciela w odpowiednich rozdziałach), gdyż niektóre ustawienia mogą się na siebie nakładać lub wzajemnie niwelować.

Sprawdź!

  • Jak często korzystasz z forum Ogłoszenia w Twoim kursie, jakie informacje i jak często przekazujesz studentom?
  • Czy korzystasz z wewnętrznego komunikatora platformy? 
  • Czy określasz warunki dostępu do aktywności (a także - w wybranych przypadkach - zasobów), np. poprzez ustawienie dat otwarcia i zamknięcia (Zadanie, Test, itp)?

***

Helpdesk CKC UW zaprasza:

Wróć do listy Artykułów